Sunday 29 January 2012

kesempurnaan solat- bab rukun solat(bahagian 1)


SEMBAHYANG MEMPUNYAI 13 RUKUN


gambar hiasan

1. Niat
Niat di dalam sembahyang fardhu hendaklah mengandungi qasad , ta’arud , ta’yin , yakni kehendak sembahyang fardhu maghrib atau sebagainya.
Niat di dalam sembahyang sunat yang mempunyai waktu atau sebab hendaklah mengandungi qasad dan ta’yin. Dan bagi sembahyang sunat mutlak yakni sembahyang tidak mempunyai waktu dan sebab memadai dengan niat yang mengandungi qasad sahaja.
Niat hendaklah terkandung di dalam lafaz – Allahu Akbar semasa Takbiratul ihram . Jangan terdahulu niat daripada harf alif pada Allah dan jangan terkemudian daripada harf ra’ pada Akbar- (Ar-ramli)
Bagi sembahyang qasar hendaklah ditambah bersama qasad , ta’arud dan ta’yin itu akan qasar , begitu juga bagi sembahyang jemaah hendaklah ditambah niat imam bagi imam dan makmun bagi makmun bersama qasad, ta’arud, ta’yin itu, kerana syarat sah jemaah ialah berjemaah pada awal sembahyang iaitu pada takbiratul Ihram.
2. TAKBIRATUL IHRAM.
Lafaz takbirnya ialah – Allahu akbar.
Kalau tidak berkuasa menyebut lafaz – Allahu akbar – hendaklah diterjemahkan kepada apa bahasa yang ia mengerti.
Sunat diangkatkan kedua tangan semasa berkata Allahuakbar. Angkat itu hendaklah bersetentangan dengan dua bahunya dan dua tapak tangannya dihadapkan ke kiblat kemudian diturunkan kedua belah tangan dengan memegang tangan kanan akan pergelangan tangan kiri dan diletakkan kedua-duanya di paras pusat.
Dua tangan yang diangkat itu berserta dengan menyebut lafaz Allahu akbar.
3. Qiam (berdiri betul)
Maksud Qiam di sini ialah dengan membetulkan tulang belakang bagi yang berkuasa, oleh itu di dalam melakukan Qiam jangan condong ke mana-mana arah dengan tidak meluruskan tulang belakang. Sekiranya condong tidaklah dinamakan qiam dan batal sembahyang.
4. Membaca Fatihah
Wajib membaca fatihah bagi imam, orang yang sembahyang seorang diri dan makmum muafiq yakni makmum yang sempat membaca Fatihah di dalam qiam Imam.
Rasulullah SAW bersabda :
لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ
Yang bermaksud : Tidak sah sembahyang bagi mereka yang tidak membaca Fatihah . (Bukhari, Muslim)
Bagi mereka yang tidak tahu membaca fatihah , hendaklah membaca mana-mana ayat sebanyak fatihah atau membaca mana-mana zikir sekadar huruf Fatihah iaitu sebanyak 156 huruf, kalau tidak tau membaca mana-mana ayat-ayat atau zikir hendaklah diam kadar membaca ayat fatihah (yang dianggarkan lebih kurang  20 saat).
Bacaan fatihah hendaklah berturut-turut dan tidak boleh diselang dengan mana-mana ayat atau zikir ataupun semata-mata diam melainkan bagi menyebut amin imam.
Bacaan hendaklah dengan betul sebutannya, tidak bertukar baris tashdid atau sebagainya.
5. Rukuk
Rasulullah SAW bersabda :
ثم اركع حتى تطمئن راكعا
Yang Bermaksud : Kemudian hendaklah engkau rukuk sehingga Tama’ninah dalam di dalam rukuk, (muttafaq ‘alaih).
Sunat berzikir semasa rukuk iaitu :
 سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيْمِ   
Sebanyak 3 kali.
Sekurang-kurang rukuk hendaklah sampai dua tapak tangan akan kedua kepada lututnya dan yang afdhalnya ialah dengan ratakan belakang dan tengkuk seolah-olah sekeping papan, menegakkan betis dan memegang dua tangan akan dua lutut serta direnggangkan sedikit di antara jari dengan menghalakan belakang tangan ke kiblat.
Semasa turun kepada rukuk sunat ditakbirkan dengan lafaz Allahu Akbar serta angkat kedua belah tangan sebagaimana di dalam Takbiratul ihram.
BERSAMBUNG DI BAHAGIAN DUA KESEMPURNAAN SOLAT-BAB RUKUN SOLAT

No comments:

Post a Comment